Posts

Posts uit februari, 2015 tonen

Google is een groeimotor voor Europese bedrijven

Vorige maand ontving ik een e-mail uit het Verenigd Koninkrijk van een trotse dochter. Ze vertelde dat haar moeder, Tricia Cusden, de tools van Google had gebruikt om een eigen make-up bedrijf genaamd Look Fabulous Forever op te zetten. Ze gebruikte Google Zoeken om leveranciers te vinden. Ze verzamelde een schare fans via YouTube, waar ze video’s met make-up tips voor vrouwen van hogere leeftijd aanbood. En ze gebruikt Google AdWords voor online klantenwerving. Haar YouTube-kanaal heeft al een half miljoen views getrokken, en haar bedrijf exporteert inmiddels producten naar 24 landen in alle delen van de wereld.
Vandaag introduceren we een initiatief dat honderden Europese ondernemers in de schijnwerpers zet die net als Tricia de oplossingen van Google gebruiken als groeimotor voor hun onderneming. En we maken daarnaast bekend dat Google training gaat aanbieden aan 1 miljoen Europeanen om ervoor te zorgen dat ze tegen 2016 over cruciale digitale vaardigheden beschikken. Nog niet eens zo lang geleden konden kleine bedrijven zich alleen veroorloven om lokaal in te kopen en verkopen. Wereldwijde marketing en distributie waren louter voorbehouden aan de allergrootste ondernemingen. Maar dankzij internet kan elke ondernemer een wereldwijde markt bedienen. Zo kan het kleinste bedrijf uitgroeien tot een multinational.
Als je een product of dienst aanbiedt, kan Google AdWords je bedrijf in contact brengen met potentiële klanten. Neem nu Berto Salotti, een Italiaanse meubelmaker die in het kader van ons project zijn verhaal met ons deelde. In 2002 had Berto na 30 jaar productie zes werknemers in dienst in Meda, waar hij het overgrote deel van zijn meubelen verkocht. Dankzij online marketing via AdWords zijn de omvang en omzet van het bedrijf verviervoudigd. Berto heeft nu klanten in alle delen van de wereld.
Eumelia is een ecotoerismeboerderij annex pension op het Griekse platteland die de tools van Google gebruikt om bezoekers aan te trekken. Die komen nu uit verre oorden als Japan en Australië. De oprichter van het bedrijf, Frangiskos, noemt AdWords “de beste manier voor een klein, lokaal bedrijf om wereldwijde impact te maken.” De Nederlandse leverancier van kantoorartikelen DiscountOffice zegt dat AdWords "voor een eerlijk speelveld zorgt", zodat het in staat is "om vanaf dag één met grote multinationals te concurreren.”
Maar het is niet alleen de online marketing met AdWords die bedrijven in de vaart der volkeren opstuwt. YouTube heeft Europese ondernemers en creatieve professionals geholpen om fans en klanten aan zich te binden door een beroep te doen op de kracht van video. Marie Lopez is net als vele andere 19-jarige Parisiennes gek op mode, design en make-up. Wat Marie anders maakt, is dat er meer dan een miljoen mensen in alle delen van de wereld zijn geabonneerd op haar YouTube-kanaal EnjoyPhoenix. Marie heeft meer dan 120 miljoen views weten te trekken, ontwikkelt inmiddels haar eigen productlijn en werkt samen met topmerken als L’Oreal. Er zijn momenteel duizenden YouTube-kanalen die een jaaromzet van zes cijfers genereren. En de totale omzet van onze YouTubers is de afgelopen twee jaar met 50 procent gestegen.
Google Play is een al even krachtige groeimotor voor Europese programmeurs. Het verbindt hen met de bloeiende wereldwijde markt voor apps. Het in Spanje ontwikkelde WePlan is een gratis Android-app die analyseert hoe mensen hun smartphone gebruiken. De app geeft vervolgens aan welke mobiele providers het beste op hun behoeften aansluiten. WePlan wordt momenteel door meer dan 100.000 mensen in 24 landen gebruikt. Het personeelsbestand van het bedrijf achter de app is in slechts twee jaar tijd gegroeid van 5 tot 18 werknemers. Vorig jaar keerde Google meer dan 4,4 miljard dollar uit aan developers zoals WePlan.
Het doet ons een groot genoegen dat bedrijven in alle delen van Europa onze technologie inzetten als hun groeimotor. Bekijk de volgende video voor meer verhalen:

Het is duidelijk dat het digitale tijdperk bedrijven volop kansen biedt. Ze kunnen klanten op veel meer manieren bereiken dan we nog maar kort geleden voor mogelijk hadden gehouden. Maar voordat het Europese bedrijfsleven zijn potentieel volledig kan verwezenlijken, moeten we wel eerst de weg op internet vrijmaken voor ondernemers. Er is een gemeenschappelijke digitale markt nodig die een afspiegeling vormt van de fysieke gemeenschappelijke markt die we reeds kennen. Met meer dan 24 verschillende Europese regelgevingskaders om rekening mee te houden, lopen bedrijven tegen allerlei obstakels aan zodra ze proberen om over de grens uit te breiden, personeel te werven of producten aan te bieden. De Europese Commissie heeft de digitale gemeenschappelijke markt terecht als een van de belangrijkste prioriteiten van Europa geïdentificeerd.
De kansen die de digitale economie te bieden heeft, blijken echter beperkt zolang mensen niet over de juiste digitale vaardigheden beschikken. Op basis van de huidige situatie voorspelt de Europese Unie dat er in 2020 een tekort zal zijn van 900.000 banen als gevolg van een gebrek aan digitale vaardigheden. Er zijn ook veel bedrijven die weliswaar hun vleugels naar internet willen uitslaan, maar niet weten waar ze moeten beginnen. Google probeert een steentje bij te dragen aan een oplossing voor dit probleem. Vorig jaar hebben we tienduizenden Duitse ondernemers geholpen met de export van hun goederen door samenwerkingen met DHL, PayPal en Commerzbank. In Spanje hebben we tienduizenden werkloze jongeren getraind op basis van gratis cursussen over onderwerpen als web development, digitale marketing en e-commerce. En we hebben duizenden traditionele Italiaanse ambachtslieden getoond hoe ze hun producten via internet aan de man kunnen brengen. In Nederland werken we samen met science museum NEMO en Platform Beta Techniek om leerlingen in Nederland enthousiast te maken voor programmeren.
Maar we willen het daar niet bij laten. Daarom maken we vandaag bekend dat Google 1 miljoen mensen in Europa van training zal voorzien om ervoor te zorgen dat zij tegen 2016 over cruciale vaardigheden beschikken. We gaan nog eens 25 miljoen euro investeren in de uitbreiding van onze bestaande trainingprogramma’s en de introductie ervan in nieuwe Europese markten, zodat meer kleine bedrijven de broodnodige digitale vaardigheden kunnen opdoen.
Sommige mensen raken pessimistisch gestemd als ze naar de staat van de Europese economie kijken. Wij zien iets anders: een enorme diversiteit aan bedrijven en ondernemers die creatief, ambitie en talent aan de dag leggen. En elk van hen maakt gebruik van digitale tools om banen te creëren en de economie vooruit te helpen.
Matt Brittin, bestuursvoorzitter Business & Operations bij Google Europa, Midden-Oosten en Afrika



Doe de beveilingscontrole op Safer Internet Day

Veilig gebruikmaken van het internet is een onderwerp dat steeds meer aandacht krijgt. En met recht: een onderzoek van Gallup dat werd gehouden in oktober 2014 wees uit dat meer mensen zich zorgen maken over het hacken van hun account dan over het inbreken in hun huis.

Veiligheid is altijd een van Googles hoogste prioriteiten geweest. Zo identificeert onze Safe Browsing-technologie onveilige websites en krijgen gebruikers een waarschuwing te zien als ze proberen zo’n website te bezoeken. Hiermee hebben we al meer dan 1 miljoen gebruikers van Chrome, Firefox en Safari beschermd. Met ‘Authenticatie in twee stappen’ voert een gebruiker een extra verificatie uit om toegang te krijgen tot een account. Dat werkt dus als een soort tweede slot op de deur. Daarnaast publiceren onze onderzoeksteams regelmatig hun bevindingen over criminele onlineactiviteiten, bijvoorbeeld over hackers van Gmail-accounts, om zo mensen te waarschuwen en informeren.

We doen er alles aan om onze gebruikers en hun data veilig te houden, maar je kunt zelf ook maatregelen nemen om jezelf te beschermen op het web. Doe vandaag, op Safer Internet Day, deze beveiligingscontrole. Dit is een makkelijke en snelle manier om de beveiligingsinstellingen van je Google-account te controleren.

Dit zijn enkele belangrijke punten die je kunt checken tijdens je beveiligingscontrole:

  • Recente activiteit: Dit is een kort overzicht van de laatste keren dat je inlogde op je Google-account. Als je hier activiteiten ziet met een locatie of apparaat dat je niet herkent, verander dan onmiddellijk je wachtwoord.
  • Accountrechten: Hier vind je de apps, websites en apparaten die verbonden zijn aan je Google-account. Bekijk de lijst en verzeker jezelf dat ze allemaal vertrouwt (en gebruikt). Je kunt hier het beste een oude telefoon of app die je nooit gebruikt verwijderen.


Het kost maar een aantal minuten om te checken of je gegevens kloppen en up-to-date zijn. Ga daarom naar je accountinstellingen en doe vandaag nog de beveiligingscontrole.


Gepost door: Andreas Tuerk, Product Manager

Update: gebruikers die voor 17 februari hun beveilingscontrole voltooien, krijgen 2 GB aan extra opslagruimte voor hun Google Drive.