Google Shopping in Nederland

Je kunt met recht zeggen dat Europeanen gek zijn op online winkelen. Volgens analistenbureau comScore bezocht in januari driekwart van alle Europeanen een webwinkel. In deze maand winkelden ze gemiddeld 52 minuten op internet. Met veel plezier maken we dan ook dat Google Shopping met ingang van vandaag beschikbaar is in Nederland.

Google Shopping is een zoekmachine voor producten waarmee gebruikers productinformatie kunnen opvragen, prijzen kunnen vergelijken en een webwinkel kunnen vinden om het product van hun keuze aan te schaffen.

Stel dat ik op zoek ben naar een digitale camera om foto's te maken tijdens een weekje Parijs. Ik voer mijn zoekopdracht zoals gewoonlijk in op google.nl, maar klik nu op Shopping in de linkerkolom. Vervolgens krijg ik een pagina met zoekresultaten te zien voor producten die betrekking hebben op mijn zoekopdracht.



Ik ben op zoek naar een digitale camera voor minder dan 250 euro. Daarom selecteer ik een prijsbereik met behulp van de filters in de linkerkolom en klik op de optie ‘Gratis verzending’, zodat alleen resultaten tevoorschijn komen die aan deze criteria voldoen. De resultaten zijn daarnaast ingedeeld op relevantie.




Om te helpen bij het maken van een keuze toont Google ook productrecensies. Op deze manier kan ik zien wat anderen van bepaalde camera's denken voordat ik doorklik naar een webwinkel om het model van mijn keuze aan te schaffen.

Ben je eigenaar van een kleine of grote webwinkel en wil je meer Nederlandse klanten bereiken? Met behulp van Google Shopping kun je het internetgebruikers eenvoudiger maken om je producten te vinden, bezoekers naar je website trekken en zodoende je omzet te vergroten. Eigenaars van webwinkels kunnen zich gratis aanmelden bij Google Shopping door een productcatalogus te uploaden naar het Google Merchant Center. Raadpleeg voor meer informatie het (Engelstalige) Merchant-weblog.

Eigenaars van webwinkels kunnen naast Google Shopping ook gebruikmaken van AdWords Productextensies om hun productcatalogus onder de aandacht van gebruikers te brengen. Deze dienst zorgt ervoor dat de ingediende productinformatie, als deze relevant is, automatisch binnen advertenties wordt weergegeven. Meer informatie over AdWords Productextensies is beschikbaar in het AdWords Helpcentrum.

Je kunt Google Shopping nu zelf uitproberen op google.nl/shopping. Shopping is tevens beschikbaar voor Android en iPhones, zodat je ook onderweg prijzen kunt vergelijken.

Veel winkelplezier!